Vuoden 2024 suurimmat pelifloppaukset: kun odotukset eivät kohtaa todellisuutta

Vuosi 2024 oli pelialalle merkittävä: se sisälsi huikeita menestyksiä, mutta myös ikäviä epäonnistumisia. Siinä missä jotkut pelit valloittivat pelaajien sydämet ja nousivat myyntilistojen kärkeen, toiset epäonnistuivat täyttämään niille asetetut odotukset ja saivat osakseen sekä kriitikoiden että yleisön kritiikkiä. Tässä murroksessa esiin nousi myös uusia viihteen muotoja, kuten online casino, jotka laajensivat digitaalisen pelaamisen tarjontaa.

Tässä katsaus vuoden 2024 merkittävimpiin pelifloppauksiin:

Suicide Squad: Kill the Justice League

Rocksteady Studiosin kehittämä peli — sama studio joka tunnetaan Batman: Arkham -sarjasta — oli yksi odotetuimmista julkaisuista. Julkaisun jälkeen peli kuitenkin sai vaisun vastaanoton, ja sitä kritisoitiin erityisesti toistuvista tehtävistä ja live service -elementeistä. Myynti jäi odotuksista ja aiheutti Warner Brosille arviolta 200 miljoonan dollarin tappiot, minkä seurauksena studio koki irtisanomisia.

Skull and Bones

Ubisoftin ensimmäinen “AAAA”-luokan peli lupasi merirosvoseikkailua eeppisessä mittakaavassa. Graafisesti vaikuttava peli kärsi kuitenkin hitaasta pelattavuudesta ja sitoutumattomasta sisällöstä. Vaikka pelillä oli lanseerausviikolla noin 850 000 pelaajaa, suurin osa heistä käytti ilmaista kokeilujaksoa eikä ostanut peliä. Myynti jäi vähäiseksi, ja peli siirtyi nopeasti alennukseen.

Concord

Firewalk Studiosin kehittämä ja Sony Interactive Entertainmentin julkaisema sankariammuskelu suljettiin vain kahden viikon kuluttua julkaisusta erittäin heikkojen myyntien ja pelaajamäärien vuoksi. Peli ei onnistunut erottumaan joukosta genressä, joka on jo entuudestaan ylikyllästetty.

Star Wars Outlaws

Tästä Star Wars -universumiin sijoittuvasta pelistä odotettiin paljon, mutta se ei yltänyt edes Euroopan 40 myydyimmän pelin listalle vuonna 2024. Myynti jäi reilusti jälkeen edellisen vuoden “Star Wars Jedi: Survivor” -pelistä, ja kriitikot kritisoivat sitä mielikuvituksettomuudesta ja teknisistä ongelmista.

The Day Before

Tämä selviytymispeli kohtasi ongelmia jo kehitysvaiheessa – viivästyksiä, oikeudellisia kiistoja ja syytöksiä plagioinnista. Peli julkaistiin joulukuussa 2023 early access -versiona, mutta sai murska-arviot ja poistettiin Steamista neljän päivän kuluttua. Palvelimet suljettiin kokonaan seuraavan kuukauden aikana, ja kehittäjä Fntastic lopetti toimintansa.

Banishers: Ghosts of New Eden

Don’t Nodin kehittämä toimintaroolipeli sai osakseen kiitosta tarinankerronnastaan, hahmojen syvyydestä ja visuaalisesta tunnelmastaan, mutta kaupallisesti se osoittautui flopiksi. Vaikka peli sai pääosin myönteisiä arvioita niin pelaajilta kuin kriitikoiltakin, myyntiluvut jäivät merkittävästi odotuksia alhaisemmiksi. Kehittäjä julisti sen lopulta virallisesti tappiolliseksi syyskuussa 2024, mikä oli pettymys studion faneille ja sijoittajille.

Dragon Age: The Veilguard

Biowaren kehittämä neljäs osa suositussa Dragon Age -sarjassa jakoi mielipiteitä pelaajien ja kriitikoiden keskuudessa. Vaikka jotkut kehuivat hahmojen kehitystä, vahvaa tunnelmaa ja juonellista syvyyttä, peliä moitittiin toistuvasti liiallisesta yksinkertaistamisesta, mekaanisesta toistosta ja rohkeuden puutteesta uudistaa sarjaa. Myyntiluvut jäivät merkittävästi odotuksista, ja tämä johti paitsi laajoihin irtisanomisiin myös pelin ohjaajan Corinne Buschen eroamiseen tehtävästään.

Senua’s Saga: Hellblade II

Hellbladen jatko-osa sai Metacriticissä arvion 81, mutta korkeat odotukset ja heikohkot myynnit johtivat siihen, että peliä pidettiin pettymyksenä. Visuaaliset ja äänimaailmalliset panostukset eivät onnistuneet kompensoimaan pelaamisen ja tarinankerronnan puutteita.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin

Tämä reaaliaikainen strategiapeli perustui suosittuun Warhammer-universumiin, mutta se ei saanut pelaajia puolelleen. Steamissa pelin pelaajamäärä ei koskaan ylittänyt 1 600 samanaikaista pelaajaa, ja kehittäjä Frontier Developments raportoi jopa 9 miljoonan punnan tappiot.

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey

Nintendo yritti toistaa aiemman “Superstar Saga” -remaken menestyksen, mutta tämä uusioversio jäi vaatimattomaksi. Kriitikot moittivat pelin puutteellisia uudistuksia ja markkinointi epäonnistui saavuttamaan laajemman yleisön. Peli ei saavuttanut myyntiodotuksia ja jäi monille fanille unohdettavaksi pettymykseksi.